Operasi
bahagi ialah operasi matematik yang terakhir dipelajari oleh murid di sekolah
rendah.Operasi bahagi dikaitkan dengan operasi darab sebagaimana operasi tolak
dikaitkan dengan operasi tambah.Terdapat beberapa makna dan model untuk
pembahagian. Antaranya:
1. Pembahagian sebagai Pengumpulan
Dalam
situasi ini, kita tahu berapa objek yang terdapat dalam setiap kumpulan dan
mesti menentukan bilangan kumpulan. Dalam proses ini murid dikehendaki mengukur
bilangan subset yang kecil yang sama besar daripada set objek yang asal.
Contohnya:
2.
Pembahagian sebagai operasi tolak berulang
Konsep
bahagi sebagai operasi tolak berulangan berkait rapat dengan konsep bahagi
sebagai proses pengumpulan. Contohnya:
Dalam penyelesaian15 ÷ 3 =?, pelajar
digalakkan bertanya diri sendiri: “Ada berapa 3 dalam 15”?. Dengan menggunakan
pembilang pelajar boleh menentukan 5 kumpulan 3.
3. Pembahagian
sebagai pengongsian
Dalam situasi ini, satu set objek
(jumlah asal) diasingkan kepada beberapa kumpulan (subset) yang ditetapkan dan
kita hendak mencari bilangan objek dalam setiap kumpulan (subset). Murid
mengongsikan sejumlah objek secara sama rata dengan beberapa orang. Contohnya:
4. Pembahagian
sebagai songsangan darab
Konsep
bahagi sebagai songsangan darab boleh digunakannuntuk melengkapkan ayat
matematik bagi operasi bahagi
5. Pembahagian
dengan garis nombor
Aspek operasi bahagi ialah operasi
tolak berulangan dan boleh diwakili dengan lompatan-lompatan pada garis
nombor.Lompatan-lompatan bermula daripada nombor yang dibahagi, bergerak ke
kiri menuju sifar.
6. Pembahagian dengan tatasusunan
Tatasusunan memberi pola tentang kedua-dua operasi darab dan bahagi.Apabila seseorang murid berkebolehan menentukan pola tatasusunan terdiri daripada baris-baris dan lajur yang diskrit, dia boleh menulis semua fakta asas darab dan bahagi yang berkenaan. Contohnya:
7. Pembahagian dengan faktor skala
No comments:
Post a Comment