2.1 Definisi Matematik
Matematik atau
dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab,
ialah satu bidang ilmu yang mengkaji kuantiti, struktur, ruang dan perubahan. Matematik selalunya
didefinisikan sebagai pembelajaran / kajian mengenai corakstruktur, perubahan
dan ruang, atau dengan kata lain, kajian mengenai nombor dangambar rajah
(http://ms.wikipedia.org/wiki/Matematik). Matematik dilihat sebagai lanjutan
mudah kepada bahasa perbualan dan penulisan, dengan kosa kata dan tatabahasa
yang sangat jelas untuk menghuraikan dan mendalami hubungan fizikal dan konsep.
Menurut Noraini binti Tahir dalam
bukunya, ‘Pembelajaran Kognitif danPembelajaran Kanak-kanak’, matematik ialah
satu bidang ilmu yang melatih mindasupaya berfikir secara mantik dan bersistem
dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.Sifat matematik secara
tabiinya menggalakkan pembelajaranyang bermakna dan mencabar pemikiran.
Berdasarkan NAEYC pula, matematik
bermula dengan penerokaan bahanseperti membuat binaan blok-blok, pasir dan air.
Pembelajaran matematik disepadukandengan sains, sains sosial, kesihatan dan
bidang-bidang lain. Selain itu, programmatematik seharusnya membolehkan
kanak-kanak menggunakan matematik sebagaialat untuk meneroka, mencari penemuan
baru (discovery) dan menyelesaikanmasalah.Kebolehan matematik adalah asas
kemahiran yang diperlukan bagi menjalanikehidupan seharian (Nor Azlan,
1987).Asas perkembangan matematik kanak-kanakbermula daripada pengalaman
kanak-kanak berkaitan benda-benda konkrit atau objekyang mengandungi kuantiti
dan kualiti objek seperti warna, saiz dan bentuk yangberbeza-beza serta
memanipulasi nombor-nombor yang ada di sekeliling mereka.
Mengikut Teori Piaget yang diperkenalkan oleh Jean Piaget, setiap
kanak-kanak normal berupaya memahamimatematik dengan baik apabila aktiviti dan
kaedah yang diberikan menarik perhatianmereka.Daripada kajian dan
pemerhatiannya, Piaget mendapati bahawa perkembangan kognitif kanak – kanak
berbeza dan berubah melalui 4 peringkat, iaitu peringkat deria motor (0-2
tahun), praoperasi (2-7 tahun), operasi konkrit (7-11 tahun) dan operasi formal
(11 tahun ke dewasa).Matematik adalah contoh pemikiran logik yang membentuk
konsep nombor kanak-kanak yang memerlukan pengalaman, interaksi sosial, masa,
bahasa dankefahaman berkenaan pemikiran kanak-kanak.
Berdasarkan Teori Bruner, lebih menegaskan pembelajaran secara penemuan, iaitu
mengolah apa yang murid – murid itu ketahui kepada satu corak dalam keadaan
baharu (lebih kepada prinsip konstruktivisme). Terdapat 4 teorem pembelajaran
matematik iaitu Teorem Pembinaan merupakan cara yang paling berkesan bagi kanak
– kanak mempelajari konsep, prinsip atau hukum matematik ialah membina
perwakilan dan menjalankan aktiviti yang konkrit. Kedua ialah Teorem Tatatanda
iaitu diperkenalkan harus mengikut perkembangan kognitif murid tersebut.Ketiga
ialah Teorem Kontras dan Variasi iaitu konsep yang diteruskan kepada murid
harus berbeza dan pelbagai supaya murid dapat membezakan konsep – konsep matematik
tersebut. Seterusnya ialah Teorem Perhubungan iaitu setiap konsep, prinsip dan
kemahiran matematik hendaklah dikaitkan dengan konsep, prinsip dan kemahiran
matematik yang lain.
Mengikut Teori Gagne, terdapat 4 kategori yang harus dipelajari oleh kanak –
kanak dalam matematik, iaitu fakta, kemahiran, konsep dan prinsip. Gagne
mempunyai hierarki pembelajaran.Antaranya ialah pembelajaran melalui isyarat,
pembelajaran tindak balas rangsangan, pembelajaran melalui rantaian,
pembelajaran melalui pembezaan dan sebagainya.Peringkat yang tertinggi dalam
pembelajaran ialah penyelesaian masalah.Dalam ini, murid menggunakan konsep dan
prinsip – prinsip matematik yang telah dipelajari untuk menyelesaikan masalah
yang belum pernah dialami.
Seterusnya ialah Teori Dienes iaitu mengikut Dienes,
konsep matematik boleh dipelajari melalui 6 peringkat, iaitu permainan bebas,
permainan berstruktur, mencari ciri – ciri, perwakilan gambar, perwakilan
simbol dan formalisasi. Beliau menggariskan beberapa prinsip contohnya prinsip
konstruktiviti, prinsip perubahan perseptual dan prinsip dinamik.Ringkasnya,
pengajaran dan pembelajaran matematik perlu memberi peluang kepada murid –
murid pemulihan untuk mengalami pembelajaran yang seronok, bermakna dan
berguna.
2.2 Operasi Nombor
Pembelajaran operasi nombor
melibatkan konsep tambah (+) dan tolak (-). Konsep asas bagi operasi tambah
ialah proses dua himpunan yang disatukan dan menjadi jumlah tertentu. Manakala
konsep tolak adalah apabila satu himpunan objekdikeluarkan sebahagian
daripadanya.Prasyarat sebelum mengajar operasi nombor adalah;
Ø Membilang
– berdasarkan 4 prinsip membilang secara rasional.
Ø Pengalaman
konkrit – operasi dimulakan dengan bahan maujud secara bergambar atau simbol.
Ø Konteks
penyelesaian masalah – satu situasi penyelesaian masalah diberi.
Ø Penggunaan
bahasa yang betul – bahasa yang betul perlu digunakan supaya operasi itu lebih
bermakna.
Terdapat tiga langkah yang sesuai
untuk membantu murid mengembangkan maksud bagi empat operasi asas iaitu tambah,
tolak , darab dan juga bahagi. Pertama ialah konkrit iaitu menggunakan bahan
untuk pelbagai masalah lisan dan bahan manipulative untuk melakonkan dan
mewakilkan operasi matematik.Kedua ialah separa konkrit iaitu mewakilkan
operasi dengan gambar.Dalam ini guru membekalkan perwakilan objek dalam gambar,
gambar rajah dan lukisan, dalam langkah ke arah perwakilan simbolik.Ketiga pula
ialah abstrak iaitu mewakilkan operasi dengan simbol.Dalam ini, guru
menggunakan simbol (khasnya untuk ungkapan berangka dan ayat nombor) untuk
mengilustrasikan operasi.
No comments:
Post a Comment