2.3
Strategi – strategi Pemikiran Untuk Mempelajari Fakta Asas
a)
Penambahan
v Sifat tukar tertib (Commutativity)
v Strategi Tambah Satu dan Tambah
Sifar (Strategies for Adding One and Adding Zero
v Strategi Gandaan atau Hampir Gandaan
(Strategies for Doubles and Near Doubles
v Membilang terus (Counting On)
v Menambah ke 10 dan lebih: Kaedah
Ganti Rugi (Adding to 10 and Beyond)
b)
Penolakan
v Mengguna Sifar dan Satu (Using 0 and
1)
v Mengguna Gandaan (Doubles)
v Membilang Balik (Counting Back)
v Membilang Terus (Counting On)
v Satu kurang daripada fakta yang
diberi (One less daripada fakta yang diberi)
c)
Pendaraban
v Sifat tukar tertib (Commutativity)
v Membilang secara melangkau (Skip
Counting)
v Tambah Berulang (Repeated Addition)
v Cerakin hasil darab kepada bahagian
– bahagian yang diketahui (Splitting the Product into Known Parts)
v Mengguna sifar dan satu ( Using 0
and 1)
v Mengguna Pola (Patterns)
v Strategi satu-set-lagi (One-more-set
strategy)
d)
Pembahagian
v Tolak berulang – ulang (Repeated
subtraction)
v Membilang secara melangkau/ membilang
balik (Skip Counting) (Counting Backward)
v Cerakin hasil darab kepada bahagian
– bahagian yang diketahui (Splitting the Product into Known Parts)
v Mengguna 1 (Using 1)
2.4 Bahan Bantu Mengajar untuk
mengajar Operasi Matematik
Bahan
Bantu Mengajar merupakan sebarang objek, bahan, kelengkapan, model, rekaan,
alat, gambar, carta, penerbitan atau sebarang kemudahan yang menolong menambah
atau memudahkan pembelajaran matematik. Terdapat pelbagai bahan bantu mengajar
untk mengajar operasi Matematik untuk murid – murid Pemulihan. Contohnya, bahan
maujud seperti batang ais krim, kerang, batu, straw, dekak – dekak, congkak,
dan banyak lagi. Berikut adalah beberapa gambar bagi Bahan Bantu Mengajar dalam
mengajar operasi Matematik:
No comments:
Post a Comment