Strategi – strategi Pemikiran Untuk Mempelajari Fakta Asas

2.3 Strategi – strategi Pemikiran Untuk Mempelajari Fakta Asas
a) Penambahan
v  Sifat tukar tertib (Commutativity)
v  Strategi Tambah Satu dan Tambah Sifar (Strategies for Adding One and Adding Zero
v  Strategi Gandaan atau Hampir Gandaan (Strategies for Doubles and Near Doubles
v  Membilang terus (Counting On)
v  Menambah ke 10 dan lebih: Kaedah Ganti Rugi (Adding to 10 and Beyond)

b) Penolakan
v  Mengguna Sifar dan Satu (Using 0 and 1)
v  Mengguna Gandaan (Doubles)
v  Membilang Balik (Counting Back)
v  Membilang Terus (Counting On)
v  Satu kurang daripada fakta yang diberi (One less daripada fakta yang diberi)

c) Pendaraban
v  Sifat tukar tertib (Commutativity)
v  Membilang secara melangkau (Skip Counting)
v  Tambah Berulang (Repeated Addition)
v  Cerakin hasil darab kepada bahagian – bahagian yang diketahui (Splitting the Product into Known Parts)
v  Mengguna sifar dan satu ( Using 0 and 1)
v  Mengguna Pola (Patterns)
v  Strategi satu-set-lagi (One-more-set strategy)

d) Pembahagian
v  Tolak berulang – ulang (Repeated subtraction)
v  Membilang secara melangkau/ membilang balik (Skip Counting) (Counting Backward)
v  Cerakin hasil darab kepada bahagian – bahagian yang diketahui (Splitting the Product into Known Parts)

v  Mengguna 1 (Using 1)


2.4 Bahan Bantu Mengajar untuk mengajar Operasi Matematik
            Bahan Bantu Mengajar merupakan sebarang objek, bahan, kelengkapan, model, rekaan, alat, gambar, carta, penerbitan atau sebarang kemudahan yang menolong menambah atau memudahkan pembelajaran matematik. Terdapat pelbagai bahan bantu mengajar untk mengajar operasi Matematik untuk murid – murid Pemulihan. Contohnya, bahan maujud seperti batang ais krim, kerang, batu, straw, dekak – dekak, congkak, dan banyak lagi. Berikut adalah beberapa gambar bagi Bahan Bantu Mengajar dalam mengajar operasi Matematik:






No comments:

Post a Comment